-
Colecția de sticlă a Muzeului Național Peleș (45 MB)
Dintre diversele și extrem de valoroasele colecții ale Muzeului Național Peleș, se distinge prin frumusețe și rafinament cea de sticlă, pe care o prezentăm în acest al doilea catalog dedicat valorificării editoriale a patrimoniului cultural național mobil ce decorează interioarele castelului Peleș din Sinaia, monument emblematic al fenomenului istorist european, creat din inițiativa și pasiunea fără seamăn a primului nostru rege.
Publicat: 2019, Sinaia
Texte: Cornelia Dumitrescu -
Karel Liman. Arhitectul Casei Regale a României (36 MB)
Acestui talentat și harnic arhitect ceh îi dedicăm expoziția și catalogul intitulate Karel Liman. Arhitectul Casei Regale a României, în care încercăm să prezentăm remarcabilele monumente arhitectonice pe care le-a proiectat și realizat în România. Sinaia, Bran, Cotroceni, Lăpușna sau Copăceni sunt câteva dintre reședințele regale de care arhitectul Liman și-a legat definitiv numele, colaborând admirabil cu regele Carol I și cu regina Maria a României.
Publicat: 2019, Sinaia
Texte: dr. Narcis Dorin Ion, Ruxanda Beldiman, dr. Mircea Hortopan -
Regina Elisabeta a României. Un secol de eternitate (97 MB)
La 18 februarie/5 martie 2016 s-au împlinit o sută de ani de la trecerea în neființă a reginei Elisabeta a României. O personalitate fascinantă a istoriei noastre moderne, o figură cu totul aparte a familiei regale române, pe care Muzeul Național Peleș o omagiază acum prin organizarea unei expoziții speciale. O expoziție care își propune să prezinte iubitorilor de frumos un portret aparte al suveranei-poete Carmen Sylva prin etalarea unor valoroase piese de patrimoniu din colecțiile Muzeului Național Peleș.
Publicat: 2019, Sinaia
Texte: acad. Dan Berindei, prof. univ. dr. Ion Bulei, dr. Narcis Dorin Ion -
Regele Carol I – ctitorul României moderne, vol. 2 (80 MB)
Publicat: 2019, Sinaia
Texte: Narcis Dorin Ion, Doina Păuleanu -
Regele Carol I – ctitorul României moderne, vol. 1 (70 MB)
La 20 aprilie 2019 s-au împlinit 180 de ani de când, în 1839, se năștea în castelul de la Sigmaringen (Germania), principele Karl Eitel Friedrich Zephyrinus Ludwig von Hohenzollern Sigmaringen, cel care avea să devină primul rege al României moderne, la a cărei dezvoltare a avut o contribuție esențială. A fost foarte mândru de înaintașii săi, pe care îi va portretiza în Holul de onoare al castelului Peleș, încercând să creeze în reședința sa o galerie a strămoșilor, așa cum văzuse în copilăria și tinerețea petrecută la castelul familiei sale din Sigmaringen. ,,Faptul că se număra printre Hohenzollerni – scria primul său biograf, Paul Lindenberg – l-a umplut întotdeauna de mândrie pe deplin justificată, dar tocmai de aceea voia ca prin forțe proprii și ca urmare a bagajului său de cunoștințe și aptitudini să cucerească locul pe care alți principi îl consideră ca pe ceva ce li se cuvine pur și simplu. Aceasta ne explică multe din mentalitatea tânărului prinț, ca și evoluția de mai târziu a principelui și regelui, care permanent și-a impus exigențele cele mai înalte și care, în simplitatea lui soldățească, a explicat în repetate rânduri: «Ceea ce poate să facă omul însuși, nu se cade să lase a fi făcut de un altul»”.
Publicat: 2019, Sinaia
Texte: Dan Berindei, Ion Bulei, Narcis Dorin Ion, Nicolae Şt. Noica -
Colecția de mobilier a Muzeului Național Peleș – Catalog selectiv (23 MB)
„Prin editarea acestui catalog selectiv al Colectiei de mobilier a Muzeului National Peleș inițiem o serie de publicații dedicate valorificării colecțiilor de artă decorativă care îmbogățesc patrimoniul celui mai important ansamblu arhitectural al fenomenului istorist din România. Legate intrinsec de castelul Peleș și de creatorul său, regele Carol I, toate aceste colecții de pictură, de arme, de mobilier, de ceramică, de sticlă, de orfevrărie – constituie și azi mărturia supremă asupra gustului de rafinat colecționar al regelui cu cea mai lungă domnie din istoria țării. Din acest punct de vedere, regele Carol I rămâne nu numai cel mai important colecționar al României moderne, dar și unul dintre cei mai avizați în rândul monarhilor europeni ai vremii sale.”
Publicat: 2018, Sinaia
Texte: Liliana Manoliu -
Castelul Peleș, muzeul și colecțiile sale (73 MB)
Studiul oferă o serie de considerații referitoare la istoria Castelului Peleș. Autorul se axează asupra colecției de obiecte de patrimoniu din cadrul muzeului. În urma inventarului din anul 1948, colecția castelului Peleș cuprindea următoarele obiecte de artă: 298 picturi principale, 487 picturi secundare și gravuri, 1.062 picturi „fără valoare”, 150 icoane, 1.988 de obiecte de vitrină, 4.879 de arme și medalii, 343 covoare, 429 mobile, 210 vitralii, 331 sculpturi, 9.370 cărți.
Publicat: 2018, Sinaia
Texte: Narcis Dorin Ion, Mircea Alexandru Hortopan, Corina Dumitrache, Alexandra Ghioarcă, Raluca Romok, Macrina Oproiu -
Familia regală și Marea Unire (31 MB)
Aniversăm la 1 Decembrie 2018 un secol de la înfăptuirea Marii Uniri, vis la a cărui realizare au avut un rol decisiv – alături de poporul român și de clasa politică a acelor vremuri – regele Ferdinand I, cel supranumit „Întregitorul”, și augusta sa soție, regina Maria. Cum era firesc, în Anul Centenarului Marii Uniri, Muzeul Național Peleș celebrează acest eveniment crucial din istoria românilor prin organizarea expoziției temporare Familia regală și Marea Unire, care va prezenta publicului vizitator și iubitorilor de istorie obiecte de patrimoniu, documente și fotografii de epocă relevante pentru conturarea evenimentelor de acum un secol în care membrii Familiei regale române au avut un rol covârșitor.
Publicat: 2018, Sinaia
Coordonator și co-autor: dr. Narcis Dorin Ion -
Maria a României, portretul unei mari regine, vol. 2 (103 MB)
Publicat: 2018, Sinaia
Texte: acad. Răzvan Theodorescu, prof. univ. dr. Ion Bulei, dr. Ioan Drăgan, dr. Narcis Dorin Ion -
Maria a României, portretul unei mari regine, vol. 1 (97 MB)
Comemorăm la 18 iulie 2018, în Anul Centenarului Marii Uniri, opt decenii de la trecerea în eternitate a reginei Maria, unica regină a României Mari, vis la a cărui realizare a avut un rol decisiv alături de augustul său soț, regele Ferdinand I, cel devenit „Întregitorul”. După cum sugerează și titlul acestei lucrări – care completează în chip fericit expoziția pe care Muzeul Național Peleș o organizează în amintirea marii regine care a fost Maria a României – propunem iubitorilor de istorie și artă un portret special al celei supranumită „regina soldat” sau „mama răniților”, pentru devoțiunea cu care s-a implicat în Marele Război de acum un secol.
Publicat: 2018, Sinaia
Texte: acad. Răzvan Theodorescu, prof. univ. dr. Ion Bulei, dr. Ioan Drăgan, dr. Narcis Dorin Ion -
Artele focului – ceramică şi sticlă din colecţiile Muzeului Naţional Peleş (243 MB)
Studiul de față reprezintă un catalog de expoziție dedicat colecției de ceramică și sticlă din Muzeul Național Peleș. Colecția de ceramică cuprinde peste 5000 de piese.
Publicat: 2017, Sinaia
Texte: Dr. Narcis Dorin Ion, Drd. Macrina Oproiu, Cornelia Dumitrescu, Rodica Rotărescu, Liliana Manoliu -
Arta flamandă şi olandeză în colecţia Regelui Carol I al României (29 MB)
Studiul oferă o serie de informații de specialitate cu privire la colecția de artă flamandă și olandeză a Regelui Carol I. Colecția cuprinde picturi, bunuri de orfevrărie, un clavecin, mobilier, dar și ceramică.
Publicat: 2016, Sinaia
Texte: Dr. Narcis Dorin Ion, Dr. Mircea Hortopan, Drd. Macrina Oproiu, Liliana Manoliu, Daniela Voitescu, Corina Dumitrache, Alexandra Ghioarcă, Nihaela Neguţescu -
Art Nouveau – 110 Ani in Romania (15 MB)
Stilul Art Nouveau a definit deopotrivă sfârşitul şi începutul unui secol, conferind personalitate unei epoci şi cuprinzând toate genurile artistice legate de ambientul exterior sau interior. Regina Elisabeta şi mai ales regina Maria a României au completat colecţia Casei regale, constituită iniţial de regele Carol I, cu achiziţii importante de piese Art Nouveau, reunite în mod fericit la castelul Pelişor din Sinaia.
Publicat: Septembrie 2013, Sinaia
Detalii: 276 pagini, A4
DTP, fotografii: Alexandru Duta
Texte: Macrina Oproiu, Rodica Rotarescu, Mircea Hortopan, Liliana Manoliu, Cornelia Dumitrescu, Izabela Torok, Corina Dumitrache
Traducere: Irina Voicu -
Arta si Ceremonial la Mesele Regale (238 MB)
Artă şi ceremonial la mesele regale ne introduce în viaţa cotidiană a familiilor regale din România perioadei 1866-1930, Carol I şi Elisabeta, Ferdinand şi Maria, de la Castelul Peleş, Castelul Pelişor şi Palatele regale din Bucureşti. De o corectitudine exemplară, foarte exigent cu sine, regele Carol I al României a dus o viaţă aproape austeră. Interesant este faptul că în viaţa personală regele se comporta natural, ca un om cu pasiuni de colecţionar, sensibil la artă şi frumuseţile naturii, cu preferinţe culinare nesofisticate şi oferind ospitalitate personalităţilor invitate la Castelul Peleş.
Publicat: Decembrie 2014, Sinaia
Detalii: 92 pagini, A4
DTP, fotografii: Alexandru Duta
Texte: Liliana Manoliu, Corina Dumitrache, Macrina Oproiu, Izabela Torok, Laura Avram, Cornelia Dumitrescu -
Consiliul de Coroana – 100 de Ani de la Neutralitatea Romaniei (3 MB)
Se împlinește anul acesta un secol de la momentul istoric în care România şi-a decis orientarea antebelică, prin vocea oamenilor săi politici. Eliberată de barierele impuse de vechiul regim, etern sensibil faţă de susceptibilităţile Moscovei, o parte importantă a istoriografiei ultimelor decenii încadrează Consiliul de Coroană din 3 august 1914 într-un context mai larg, care nu ocoleşte abordarea contrafactuală şi care se sprijină pe o amplă documentare de arhivă.
Publicat: August 2014, Sinaia
Detalii: 54 pagini, A4
DTP, fotografii: Alexandru Duta
Texte: Macrina Oproiu, Corina Dumitrache, Izabela Torok, Ionut Banu, Laura Avram -
Pictori Copisti in Galeria Regelui Carol I (5 MB)
Fenomenul copiei poate fi înţeles din perspectivă contemporană ca un demers de tip istorist, în care fascinaţia trecutului îşi spune cuvântul. În lipsa originalelor celebre, copiile după mari maeştri erau destinate să imprime reşedinţei regale un caracter fastuos şi să contribuie la educaţia estetică într-o epocă în care nu exista încă reproducerea color. Operată de Carol I, selecţia operelor ce urmau a fi copiate reflecta preferinţele Regelui pentru subiecte religioase. Instrument educativ, cu valenţe de decorare a interioarelor castelului, copia capătă o valoare documentară, atestând o foarte bună cunoaştere din partea comanditarului, a istoriei picturii europene prezentă în marile muzee.
Publicat: Iunie 2014, Sinaia
Detalii: 140 pagini, A4
DTP, fotografii: Alexandru Duta
Texte: Ruxanda Beldiman
Traducere Cristina Hagau -
Concursul National “Carmen Sylva” pentru Tinere Talente – Editia 2014 (74 MB)
Castelele de la Sinaia redevin astfel un loc de interferenţă a artelor unde, alături de tineri interpreţi de muzică clasică, au ocazia să expună şi tinerii câştigători ai acestui concurs. Aflată la a III-a ediţie, manifestarea a fost primită şi de această dată cu deosebită seriozitate de către tinerii cu vârste cuprinse între 7 şi 29 ani, înregistrându-se 152 de înscrişi cu 760 de lucrări. Juriul a fost pus în faţa unei adevărate provocări, evaluând lucrările trimise online pentru cele patru discipline.
Publicat: Iunie 2014, Sinaia
Detalii: 40 pagini, A4
DTP, fotografii: Alexandru Duta
Texte: Daniela Voitescu -
Casele de Vis ale Reginei Maria – Balcic (195 MB)
Lucrările de la Balcic au fost executate de firmele italiene Fabro Agostino (antreprenor de lucrări publice) şi Giovanni Tomasini (lucrări în mozaic, ciment şi asfalt), sub directa supraveghere a secretarului particular al reginei, Gaetan Denize. După decesul acestuia, survenit subit în anul 1928, atribuţiile i-au revenit lui Eugen Zwiedineck, aghiotantul şi secretarul particular al reginei Maria.
Publicat: Mai 2013, Sinaia
Detalii: 132 pagini, A4
DTP, fotografii: Alexandru Duta
Texte: Rodica Rotarescu, Mircea Hortopan, Izabela Torok, Cornelia Dumitrescu
Traducere: Cristina Hagau -
Concursul National “Carmen Sylva” pentru Tinere Talente – Editia 2013 (957 MB)
Anul 2013 este dedicat afirmării elevilor claselor V – XII de la şcoli naţionale cu profil de artă, pasionaţi de desen, pictură, gravură, sculptură şi fotografie, înregistrându-se 100 de participanţi, cu 500 de lucrări. Concursul a fost primit cu deosebită seriozitate de către elevi, iar juriul a evaluat lucrările trimise on-line şi a apreciat în mod deosebit tehnica, cromatica şi tematica lucrărilor din acest an, conferind chiar Marele Premiu pentru gravură.
Publicat: Aprilie 2013, Sinaia
Detalii: 68 pagini, A4
DTP, fotografii: Alexandru Duta
Texte: Daniela Voitescu -
Armonie si Grandoare – Arta Italiana la Castelul Peles (130 MB)
Mobilierul italian va fi prezent prin cassone florentine, cabinete, scaune lombarde şi tip Savonarolla, dulapuri, fotolii veneţiene şi toscane, cuprinse între secolul al XVI-lea până la sfârşitul secolului al XIX-lea, cu rol important în amenajarea ambientului neo-renascentist al reşedinţei regale de la Sinaia. Dar mai presus de orice, culoarea, bogăţia şi atmosfera interioară a saloanelor de altădată, vor defini armonia şi grandoarea artei italiene.
Publicat: Decembrie 2012, Sinaia
Detalii: 140 pagini, A4
DTP: Alexandru Duta
Fotografii: Constantin Dina
Texte: Macrina Oproiu, Liliana Manoliu, Cornelia Dumitrescu, Corina Dumitrache
Traducere: Ioana Ursulescu, Camelia Mehedinti -
Gustav Klimt & Kunstlerkompagnie (237 MB)
O chitanţă semnată Joseph Kott, referitoare la realizarea decoraţiei micului teatru: friza şi pictura de plafon şi o serie de cópii pentru Marele salon, picturi pentru care a primit suma de 1886 de florini. Având în vedere faptul că decoraţia Sălii de teatru a fost realizată, conform semnăturilor de pe lucrări, de Gustav Klimt şi de Franz Matsch, este plauzibil ca Künstler-Compagnie să fi lucrat cu firma lui Joseph Kott. Se adaugă alte două chitanţe vamale, dovedind faptul că Gustav Klimt şi Franz Matsch, în 1885 şi Ernst Klimt, în 1886, depuneau la punctul vamal al unei gări din Viena lăzi cu tablouri pentru a fi expediate la Castelul Peleş.
Publicat: Septembrie 2012, Sinaia
Detalii: 64 pagini, A4
DTP, fotografii: Luciano Romano, Alexandru Duta
Texte: Ruxanda Beldiman, Liliana Manoliu
Traducere: Alistair Ian Blyth -
Tinerimea Artistica a Principesei Maria (965 MB)
Fondată la 3 decembrie 1901, de către un grup de artişti, ,,Tinerimea” a fost cea mai longevivă şi cea mai coerentă construcţie artistică din România primei jumătăţi a secolului XX. Influenţaţi de modelele artistice occidentale, Kimon Loghi, Ipolit Strâmbu, Gheorghe Petraşcu, Ştefan Popescu şi Frederic Storck se constituie într-un nucleu artistic, în jurul căruia gravitează toate personalităţile artistice ale epocii: Constantin Artachino, Arthur Verona, Nicolae Vermont, Ştefan Luchian, Nicolae Grant, Micaela Eleutheriade, Marius Bunescu, etc.
Publicat: Mai 2012, Sinaia
Detalii: 80 pagini, A4
DTP, fotografii: Alexandru Duta
Texte: Macrina Oproiu -
Concursul National “Carmen Sylva” pentru Tinere Talente – Editia 2012 (22 MB)
Se proiecteaza astfel continuarea traditiei de promovare a tinerelor talente artistice, inceputa acum 100 de ani de catre Regina Elisbata, cunoscuta sub pseudonimul literar “Carmen Sylva”. Regina organiza serate muzicale la Castelul Peles, la care erau invitati mari maestri cat si artisti aflati la inceputul carierei lor. De asemenea, admira si incuraja pictura, sculptura, sprijinind bursieri ai cursurilor superioare de arta.
Publicat: Aprilie 2012, Sinaia
Detalii: 40 pagini, A4
DTP, fotografii: Alexandru Duta
Texte: Daniela Voitescu -
Casele de Vis ale Reginei Maria – Castelul Bran (628 MB)
Castelele dragi sufletului ei, Pelişorul, Branul, minunatele reşedinţe de vară de la Balcic, Copăceni şi de la Mamaia, căsuţa dintre brazii de la Sinaia, (Juniperus), sau colibele maori de la Cotroceni şi din grădina Pelişorului au fost şi locuri de refugiu, de romantice visări, cu parfum de epocă, dar şi preţioase dovezi ale stilului de amenajare a interioarelor, de la începutul secolului al XX-lea.
Publicat: Aprilie 2012, Sinaia
Detalii: 94 pagini, A4
DTP, fotografii: Alexandru Duta
Texte: Narcis Dorin Ion, Liliana Manoliu, Nicoleta Petcu -
Regele Mihai I, 90 de Ani (64 MB)
Detronat după revenirea din exil a Regelui Carol al II-lea, la 8 iunie 1930, primeşte titlul simbolic de Mare Voievod de Alba – Iulia, urmează cursurile unei şcoli particulare stricte cu sediul la Palatul Regal şi începe instrucţia militară. La numai şaisprezece ani, este ridicat la rangul de sublocotenent al Batalionului I de Vânători de munte şi depune jurământul de credinţă faţă de Rege. Totodată, Mihai I a fost cel mai tânăr mareşal al Armatei române.
Publicat: Octombrie 2011, Sinaia
Detalii: 44 pagini, A4
DTP, fotografii: Alexandru Duta
Texte: Macrina Oproiu -
Neorenasterea Germana la Castelul Peles (364 MB)
Catalogul subliniază importanţa acestui fenomen artistic pentru devenirea castelului Peleş, ca leagăn al dinastiei Hohenzollern în România. Prin intermediul pieselor de artă decorativă şi plastică din patrimoniul muzeului, se creează o atmosferă specifică primei faze de finalizare a lucrărilor de construcţie, 1882-1883. Se subliniază importanţa unor creaţii artistice germane care îmbogăţesc colecţia de artă a regelui Carol I, ale manufacturilor de mobilier, ale furnizorilor de piese din argint şi ale obiectelor din sticlă pictată.
Publicat: Septembrie 2011, Sinaia
Detalii: 80 pagini, A4
DTP, fotografii: Alexandru Duta
Texte: Macrina Oproiu, Liliana Manoliu, Ruxanda Beldiman, Marian Constantin, Corina Dumitrache, Daniela Voitescu -
Ferdinand I – Omul si Regele (163 MB)
Destinat să fie rege, Ferdinand îşi învăluie persoana şi acţiunile într-un mister aproape total. ,,Viaţa lui”–afirmă unul dintre biografii săi postumi, Eugen Wolbe–”pe care a umbrit-o un anumit tragism, a fost în concordanţă cu rigoarea datoriei”. Ca şi omul Carol I, pe care cei interesaţi au ajuns să-l cunoască cu adevărat abia după publicarea Corespondenţei private, Ferdinand ni se revelează doar din frânturile de memorie ale altora sau din cele câteva biografii, mai mult sau mai puţin inspirate.
Publicat: Iunie 2011, Sinaia
Detalii: 44 pagini, A5
DTP, fotografii: Alexandru Duta
Texte: Corina Dumitrache